søndag 4. mai 2014

Lekens betydning for utviklingen av barnet

Vanligvis er det lett å overse lekens betydning for utviklingen av barnet. Ofte blir skolerettet lærdom verdsatt mer, fordi man tror at barna blir klokere jo mer faktakunnskap de har. Dette kommer tydeligst frem når vi ser politikere velge bort lek og kreativitet i barnehager og skoler fremfor faglig rettet kunnskap.

Men lærer barna å ta egne beslutninger og valg med faktakunnskap? Lærer de empati, humor og turtaking? Utvikler de dybdeforståelse? Lærer de å resonnere selv?

Når lærer man å argumentere? Når får man erfaringer i å vise empati, bygge vennskap, følge regler og lytte på andres meninger? Når øver man på problemløsning og danner grunnlag for livslang læring? Når er det moro å kommunisere og utforske språk og grenser? Når tør man å "dumme seg ut" og prøve ut fastsatte normer? Når tør man teste ut egne grenser? Når utvikler man den kreative siden av seg selv?

Jo, i leken selvfølgelig. I leken skjer alle disse viktige grunnleggende prosessene.

I leken utvikles vennskap, språket, kreativitet, empati, samarbeid og humor.

Gjennom leken får barna grunnleggende erfaringer om matematikk, samfunn og andre fagområder.

Barn lærer og utvikler seg best gjennom lek. Det er derfor klokt å gi leken mer plass i barnas liv.

Arbeidslivet trenger mennesker som er gode på samarbeid og kommunikasjon. Forskningen trenger mennesker som er kreative, og kan komme med nye innovative ideer.

Vi må starte tidlig for å få til en god utvikling. Det beste vi kan gjøre for barna er å tilrettelegge for lek.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar