Vanligvis er det lett
å overse lekens betydning for utviklingen av barnet. Ofte blir skolerettet
lærdom verdsatt mer, fordi man tror at barna blir klokere jo mer faktakunnskap
de har. Dette kommer tydeligst frem når vi ser politikere velge bort lek og
kreativitet i barnehager og skoler fremfor faglig rettet kunnskap.
Men lærer barna å ta
egne beslutninger og valg med faktakunnskap? Lærer de empati, humor og
turtaking? Utvikler de dybdeforståelse? Lærer de å resonnere selv?
Når lærer man å
argumentere? Når får man erfaringer i å vise empati, bygge vennskap, følge
regler og lytte på andres meninger? Når øver man på problemløsning og danner
grunnlag for livslang læring? Når er det moro å kommunisere og utforske språk
og grenser? Når tør man å "dumme seg ut" og prøve ut fastsatte
normer? Når tør man teste ut egne grenser? Når utvikler man den kreative siden
av seg selv?
Jo, i leken
selvfølgelig. I leken skjer alle disse viktige grunnleggende prosessene.
I leken utvikles vennskap,
språket, kreativitet, empati, samarbeid og humor.
Gjennom leken får
barna grunnleggende erfaringer om matematikk, samfunn og andre fagområder.
Barn lærer og utvikler seg best gjennom lek. Det
er derfor klokt å gi leken mer plass i barnas liv.
Arbeidslivet trenger mennesker som er gode
på samarbeid og kommunikasjon. Forskningen trenger mennesker som er kreative,
og kan komme med nye innovative ideer.
Vi må starte tidlig for å få til en god
utvikling. Det beste vi kan gjøre for barna er å tilrettelegge for lek.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar